Gruppträning

Introduktion

Vi ser dig i första hand som en individ och erbjuder dig därför ett personligt omhändertagande. Vi rekommenderar alla nya medlemmar en introduktion eller en grundkurs som är en kvalitetssäkring för dig och för oss.

Introduktionen bokas separat, 55 min alternativt 75 min då vi även går igenom Reformer, träning i våra pilatesmaskiner.

Under introduktionen som blir som en personlig träning gör vi en hållningsanalys, går igenom pilates grundprinciper, provtränar på matta och i maskin och du får tips om hur du skall träna, efter dina förutsättningar. Efter introduktionen kan du välja att träna i grupp eller personlig träning.

 

Grundkurs 

Grundkurs är en introuduktionskurs på 4 gånger, 1 gång i veckan, där vi går igenom pilates grunder och ni får träna i en liten grupp med max 11 personer. Under veckorna går vi igenom pilates på matta, med redskap och i våra pilatesmaskiner Reformer. Dessa kurser startar löpande.

Pilates Matwork

Gruppträning i små grupper på matta där vi anpassar nivå efter grupp. Övningar från grunden till mer krävande övningar med mer styrka, uthållighet och koordination.

Träningen kompletteras med olika redskap som stabiliseringsbollar, foamroller, viktbollar, fitnesscircles, flexband, wobblies, mini stabilityball och arc barrel för att göra träningen variationsrik och rolig.

Max 14 deltagare.

Pilates Reformer

Pilatesträning i maskin. Reformer är en exklusiv pilatesmaskin som liknar en rörlig bänk där vi jobbar med övningar liggande, sittande eller stående vilket gör att kroppen tvingas arbeta med de djupt liggande musklerna samtidigt som smidighet, rörlighet och styrka uppnås på ett effektivt sätt. Vi jobbar även med tuffare övningar med mera tyngd för att aktivera de stora muskelgrupperna och få upp pulsen.

Max 11 deltagare.

Barre

Barre är en fysiskt utmanande klass där vi tränar stående vid en balettstång. Träningsformen är en blandning av dans, fitness och pilates som fokuserar på att vi jobbar med kroppen i en bra hållning och tränar kroppen från topp till tå. Vi använder oss av olika redskap för en ännu tuffare utmaning.

Pilates Props

Gruppträning med flera redskap som utmanar din rörlighet, balans och styrka. Viss förkunskap i pilates är en fördel. Vi använder oss av Arc Barrel eller Bosu för att utmana rörligheten och andra pilatesredskap för balans och styrka.

Garuda

Här tränar vi i ett flöde av rörelser spm utmanar din mentala och fysiska styrka. Garuda blandar andning och positioner från yoga, muskelstyrka och fokus från pilates samt flöde och rytm från dans. I Garudaträningen jobbar vi med fascian, bindvävshinnan som omsluter musklerna, när fascian är smidig kommer vi åt musklernas funktion, det gör dig starkare och smidigare.

Pilates 60+ Matwork

Gruppträning i små grupper med anpassat program för äldre. Stärk din kropp med mjuka lugna övningar på matta och med redskap. Genom pilatesträningen hjälper vi dig få tillbaka kroppen till en god hållning så att du ska kunna njuta och glädjas av en stark kropp i vardagen.

Pilates 60+ Refomer

Gruppträning som i ovanstående beskrivning men här använder vi oss av våra pilatesmaskiner, Reformer. Här får du hjälp av maskinen att hitta dina inre hållningsmuskler samt med din rörlighet på ett effektivt och skonsamt sätt.

Yoga

En lugnare form av yoga där vi fokuserar på fascia, ligament och leder.
Musklerna får slappna av vilket gör att både cirkulationen och följsamheten förbättras. Yoga som ger dig ny energi och lugnar ditt sinne.

 

Sound Healing

Här får du hjälp med din återhämtning där vi riktar uppmärksamheten inåt och lyssnar till vår kropps visdom. Du bara vilar på matta ochtar emot healing i form av levande musik som skapas i rummet, sound healing. Kraftfulla vibrationer från olika instrumenten och röst har en balanserande effekt på din kropp och energi, somhjälper dig i dina läkande processer samt mot att återfå din energi och kraft.